Posted on Leave a comment

Co z FSO?

Co dalej z FSO?

Co dalej z FSO?

Wiemy, że papierowe samochody z radością sklejają i dzieci i rodzice. Dlatego dziś przychodzimy do Was z wyjątkowym wpisem o historii FSO. Nie tylko dla najmłodszych.

Z artykuły dowiesz się: 

  • Jakie samochody produkowano w FSO?
  • Licencja na produkcję Fiatów w zamian za węgiel brunatny – prawda, czy fałsz? 
  • Co Akwarium ma wspólnego z Polonezem?
  • Który samochód był ostatnim autem produkowanym w FSO?
  • Czy FSO istnieje? Co dalej z FSO?

Historia FSO

Po II Wojnie Światowej postanowiono utworzyć w Warszawie fabrykę samochodów osobowych. Rozpoczęto budowę hal na Żeraniu (Praga Północ) i negocjacje z Fiatem od którego mieliśmy otrzymać licencję na produkcję Fiata 1400. Polska miała zapłacić w barterze – węgiel brunatny w zamian za licencję. Z powodów politycznych umowa nie doszła do skutku.

Pierwszy samochód w FSO

W 1950 roku podpisano radzicko-polską umowę. Na jej mocy otrzymaliśmy wsparcie w uruchomieniu produkcji i licencję na produkowanie samochodu M-20 Pobieda.

W 1951 roku rozeszła się wiadomość o pierwszym wyprodukowanym samochodzie Warszawa M-20. Co ciekawe, ze względu na opóźnienia, auto zmontowano w ZSRR. Na Żeraniu dodano jedynie znaczki FSO. 

 FSO Syrena sport

Kolejnym modelem produkowanym w FSO była Syrena. Oprócz standardowych wersji stworzony kilka prototypów. Jednym z nich była FSO Syrena Sport, czyli prototyp polskiego samochodu sportowego. 

FSO Fiat 125p

miał być następcą Warszawy. Szukając nowego modelu FSO negocjowało z Fiatem i Renault, jednak druga marka okazała się za droga.

FSO Polonez

To jeden z najbardziej znanych polskich samochodów. Nowoczesny następca Fiata 125p produkowany był w kilku wersjach.

  • Polonez Borewicz – (1978-1986) – pierwsza wersja Poloneza, potoczną nazwę zawdzięcza serialowi 07 Zgłoś się (główny bohater poruszał się Polonezem)
  • Polonez Akwarium – wersja z 1987 roku. Swoją nazwę zawdzięcza małym oknom, które pojawiły się w tej wersji (miały poprawić widoczność). 
  • Polonez Caro 

FSO Daewoo 

W połowie lat 90′ FSO podpisało umowę z Daewoo. Już w 1996 roku z linii produkcyjnej zjechały pierwsze Daewoo Tico. 

Ostatni samochód produkowany w FSO

to Chevrolet Aveo. Ostatni z linii produkcyjnej zjechał w 2008 roku. 

Co dalej z FSO?

FSO istnieje nadal – zarządza terenami fabrycznymi. Wynajmuje dawne budynki fabryki. W jednym z nich znajdziecie Muzeum Skarb Narodu (muzeum motoryzacji). 

Nie wiemy jak potoczą się losy Warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych FSO. Chcemy jednak, by pamięć o motoryzacyjnych klasykach PRL pozostała z nami na długo. Między innymi stąd pomysł na nasze kartonowe modele samochodów do wydruku i sklejenia.

Klasyki PRL kartonowe modele

Jeśli tak jak my lubisz polskie klasyki motoryzacji zajrzyj do naszego sklepu. Modele pdf trafią do Was chwilę po zakupie. 

Model Polonez Borewicz 

Model Polonez Akwarium

Model Fiat 125p z przyczepą 

Model Fiat 125p w wersji kombi

Model Fiat 126p 

Model Żuk 

Źródła: 

Narodowe Archiwum Cyfrowe

wikipedia.pl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *