Co dalej z FSO?
Wiemy, że papierowe samochody z radością sklejają i dzieci i rodzice. Dlatego dziś przychodzimy do Was z wyjątkowym wpisem o historii FSO. Nie tylko dla najmłodszych.
Z artykuły dowiesz się:
- Jakie samochody produkowano w FSO?
- Licencja na produkcję Fiatów w zamian za węgiel brunatny – prawda, czy fałsz?
- Co Akwarium ma wspólnego z Polonezem?
- Który samochód był ostatnim autem produkowanym w FSO?
- Czy FSO istnieje? Co dalej z FSO?
Historia FSO
Po II Wojnie Światowej postanowiono utworzyć w Warszawie fabrykę samochodów osobowych. Rozpoczęto budowę hal na Żeraniu (Praga Północ) i negocjacje z Fiatem od którego mieliśmy otrzymać licencję na produkcję Fiata 1400. Polska miała zapłacić w barterze – węgiel brunatny w zamian za licencję. Z powodów politycznych umowa nie doszła do skutku.
Pierwszy samochód w FSO
W 1950 roku podpisano radzicko-polską umowę. Na jej mocy otrzymaliśmy wsparcie w uruchomieniu produkcji i licencję na produkowanie samochodu M-20 Pobieda.
W 1951 roku rozeszła się wiadomość o pierwszym wyprodukowanym samochodzie Warszawa M-20. Co ciekawe, ze względu na opóźnienia, auto zmontowano w ZSRR. Na Żeraniu dodano jedynie znaczki FSO.
FSO Syrena sport
Kolejnym modelem produkowanym w FSO była Syrena. Oprócz standardowych wersji stworzony kilka prototypów. Jednym z nich była FSO Syrena Sport, czyli prototyp polskiego samochodu sportowego.
FSO Fiat 125p
miał być następcą Warszawy. Szukając nowego modelu FSO negocjowało z Fiatem i Renault, jednak druga marka okazała się za droga.
FSO Polonez
To jeden z najbardziej znanych polskich samochodów. Nowoczesny następca Fiata 125p produkowany był w kilku wersjach.
- Polonez Borewicz – (1978-1986) – pierwsza wersja Poloneza, potoczną nazwę zawdzięcza serialowi 07 Zgłoś się (główny bohater poruszał się Polonezem)
- Polonez Akwarium – wersja z 1987 roku. Swoją nazwę zawdzięcza małym oknom, które pojawiły się w tej wersji (miały poprawić widoczność).
- Polonez Caro
FSO Daewoo
W połowie lat 90′ FSO podpisało umowę z Daewoo. Już w 1996 roku z linii produkcyjnej zjechały pierwsze Daewoo Tico.
Ostatni samochód produkowany w FSO
to Chevrolet Aveo. Ostatni z linii produkcyjnej zjechał w 2008 roku.
Co dalej z FSO?
FSO istnieje nadal – zarządza terenami fabrycznymi. Wynajmuje dawne budynki fabryki. W jednym z nich znajdziecie Muzeum Skarb Narodu (muzeum motoryzacji).
Nie wiemy jak potoczą się losy Warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych FSO. Chcemy jednak, by pamięć o motoryzacyjnych klasykach PRL pozostała z nami na długo. Między innymi stąd pomysł na nasze kartonowe modele samochodów do wydruku i sklejenia.
Klasyki PRL kartonowe modele
Jeśli tak jak my lubisz polskie klasyki motoryzacji zajrzyj do naszego sklepu. Modele pdf trafią do Was chwilę po zakupie.
Model Fiat 125p w wersji kombi
Źródła:
Narodowe Archiwum Cyfrowe
wikipedia.pl